mari klik nuff nuff

Monday, October 31, 2011

Kenangan Manis atau Pahit?

 Gambar hiasan Google.

Bak pepatah la, kenangan mematangkan usia kita. Aku sokong pepatah tu. Dari kenangan kita dapat belajar macam2 dalam hidup kita. Sebab kn kenangan juga la kita dapat tahu sesuatu benda tu. Dan disebabkan kenangan la juga kita boleh mengelakkan diri kita ni ditipu untuk kali yang kedua.

Kenangan adalah sesuatu yang paling berharga. Tapi ade kebanyakkan di kalangan kita suka membezakan sesuatu kenangan tu. Kenangan pahit dan kenangan manis.

Sebenarnya dulu aku tak tau pun nak bezakan antara kenangan pahit atau manis. Kalo kawan2 aku tanya aku pun tak tau nak cakap yang itu kenangan manis ke pahit. Sebab bagi aku tak de beza antara kenangan manis dan kenangan pahit. Kadang2 kenangan manis tu boleh menjadi kenangan pahit dan kenangan pahit tu boleh menjadi kenangan manis. Mungkin pada masa tu saja kita anggap yang itu adalah kenangan pahit tapi bila usia kita sudah meningkat, kita kenang balik kenangan tu mungkin kita akan cakap yang tu adalah kenangan manis.

Bagi aku kenangan yang paling berharga ialah kehidupan aku dengan kawan dan family aku. Aku ada jumpa seorang penjaga siber cafe,aku tengok cara dia dan percakapan dia macam bekas lecture. Ilmu dia pon boleh tahan tinggi. Aku ngn kawan2 aku pergi ke siber cafe dia untuk print asgmnt kitorang. Dia suruh kitorang baca satu artikel tentang kehidupan yang ada tampal kat dinding. Dia cakap masa usia muda ni hidup dengan kawan2 lebih baik tangkap gambar atau rakam video banyak2 sebab bende tu akan menjadi barang yang paling berharga pada masa akan datang. Aku memang setuju 100% apa yang dia cakap kan tu.

Kalo korang rase kenangan ni suatu perkara yang remeh, korang memang silap besar. Korang pasti akan rase menyesal nanti. Hidup ini penuh dengan dugaan. Kita yang mencorakkan kehidupan ni dan kita juga la yang akan menentukan hidup kita ini kearah kebahagiaan atau kesengsaraan.

1 comment:

  1. salamun a'laikum

    entry kali ni agak menyentuh hati. :')
    kenangan manis & pahit kedua-duanya yang mencorakkan kehidupan abg hari ini.

    memories kept me striving 4 future.

    ReplyDelete

nuff lagi