mari klik nuff nuff

Friday, December 2, 2011

Roti Canai....

Skrg aku ade masalah. Memang berat gile pale otak aku ni memikirkannye. Tapi nak buat mcm mne. Benda da lepas kan. Apa apa pun kite kene teruskan hidup. Mase aku ngah belek2 internet ni tetibe aku terjumpe artikel ni. Artikel ni bagi motivasi skit kat diri aku yang ngah menanggung masalah ni. Nih aku tunjuk kat korang. Baca sampai habis tau...=)

Gambar Hiasan Google.
 
Pernahkah anda makan roti canai time breakfast? Sedap kan?
Nak tau kenapa sedap?Heheh.Ni lah rahsianya…

Pernah tengok tak proses pembuatan roti canai?
Mula-mula ambik tepung,campur dengan air telur garam dan lain-lain.Then, Diuli, Dipukul, Ditumbuk, Dicarik, Ditepek, Dihempas, Dilempar dan Dibakar kat atas kuali yang panasss.

Dengan semua proses di atas, makanya roti canai tu akan menjadi sedap. HEBAT rasanya lepas tu..Cuba bayangkan kalau tepung + air semata-mata, pas tu bakar mcm tu jer....Sedap ke??

Fahamkah anda?

Begitulah juga proses seorang manusia untuk menjadi seorang insan yang HEBAT...

Hidup ini penuh ujian. Mana ada orang yang hidup senang sahaja.. Mesti ada kesusahan, mesti kene ada usaha. Allah akan menguji hambaNya kerana itu adalah tanda Allah sayangkan hambaNya. Cuba kalau kita hidup rilek je, semuanya senang2 jer dapat,agak-agak kita akan jadi orang yang bersyukur tak? SUDAH PASTI TIDAK..MUNGKIN kita akan menjadi seorang yg LEKA & ALPHA dan tidak tahu menghargai apa2 pun... Tapi dengan ujian, kita akan berusaha overcome die, then kita akan bermuhasabah(fikir) then barulah kita jadi manusia berkualiti.

Apa kaitan dengan roti canai?? Apa tidaknya, roti canai dah kene ujian yang hebat barulah dia jadi sedap macam tu. Jadi kita ni bila dapat ujian samada kesenangan apatah lagi kesusahan, Ucaplah..ALHAMDULILLAH....InsyaAllah...JIKA.. kita redha menghadapi ujian tu, kita juga akan menjadi manusia yang HEBAT... Contoh yg lain, Sebatang pokok contohnya... Pokok yang dibaja dengan baja organik (najis) akan tumbuh dengan subur. Kalau baja dengan gula,madu,chocolate,agak2nya..Apa akan jadi pd pokok tu??. Nah tengok, selepas dilempar dengan najis yang kotor dan busuk (figure speech) barulah pokok tu naik dengan suburnya.

Kesimpulannya....

Bila kita d datangi ujian,INGATLAH..jangan sesekali mencaci,menyumpah,mencarut dan sewaktu dgnnya...
Sebaliknya, ucapkan Alhamdulillah sebab dgn cara itu mungkin..

- Allah akan mengkifarah dosa2 kita
- Mgkin jg kita insan yg tpilih dlm proses p'binaan sahsiah yg lebih baik
- Ini adalah peluang utk kita merebut pahala jika kita redha.

4 comments:

  1. ha ah kan.. tak terfikir plak nak dibandingkan dengan roti canai.. perkongsian yang baik..^^

    ReplyDelete
  2. ermm...betul3...kalo semua nak best je, naik kpla la...

    ReplyDelete
  3. dan hidup memang sentiasa diuji. kena bersyukur =)

    ReplyDelete
  4. nak roti canai best, p je kedai mamak. lg best mamak yg wat. tmbah2 campor ngan peloh yg turun dr ketiak diorg!!! uweeekkk!! sumpah tak makan dah..

    ReplyDelete

nuff lagi