mari klik nuff nuff

Monday, June 25, 2012

Cakap Saja Pandai

Assalaamualaikum wa Rahmatullah dan Salam Sejahtera.

Pertama kali aku nak mintak maaf kepada semua umat di muka bumi ni kalau aku ada terkasar bahasa, biadap, dan sebagainya.

Gambar Hiasan Google.
 

Hari ini aku nak bincangkan pasal orang yang bercakap pandai tapi amalan tiada. kadang2 aku pun begitu juga. Cakap bumbang kencang sana sini tapi apa pun takda. Cakap budak kecik lagi boleh pakai. Tapi boleh ke kita mengutuk orang begitu?

Aku pernah dengar, orang yang menasihati orang lain tetapi dia berbuat sebaliknya, dia akan mendapat dosa besar. Tapi kalau nasihat dia bagus dan boleh diguna pakai, perlu ke kita mencacinya balik? Kalau kita mencacinya balik, kita pun mungkin dalam golongan yang sama sebab kita dah tahu mencaci tu bukan perkara yang elok.

Tapi kalau kita tidak mempunyai akhlak yang bagus tiba2 nak bagi nasihat dekat orang, agak2 orang akan terima ke nasihat kita? orang lagi maki hamun ada la. Puncanya kecil je. Itu sebab ada pepatah yang mengatakan, jangan disebabkan mulut badan binasa. Kita perlu perbaiki dan mengubah diri kita dulu sebelum kita nak mengubah orang lain.

Ilmu kita boleh mencari tapi hidayah mana kita nak cari? Walaupun orang cakap hidayah ada di mana2. Tapi kalau niat dihati dan usaha tiada, boleh ke kita dapat hidayah macam tu je? Semuanya diatas nawaitu dan usaha.

Sekian, Wassalam.

3 comments:

  1. betul-betul. setuju ! aku ni kadang2 selalu jugak la sembang kencang tapi habuk pun takda "=.=

    tapi tu laa, nak bagi nasihat, mmg kena cermin diri dulu. kadang2 kita ni bagi nasihat, tpi bila org tak nampak luaran kita dah buat, mulalah pot pet pot pet. sedangkan kita dah berubah dari dalam. mulut orang kan ?

    yg penting, perbaiki lah diri sendiri sebaiknya :)

    ReplyDelete
  2. yup.. betul tu ...=)

    macam kawan saya ada cakap, kalau kita buat baik macam malaikat pon orang aku mengata jugak. mulut orang mmg xley tutup..

    ReplyDelete
  3. ini la die hakikat manusia zaman sekarang...

    ReplyDelete

nuff lagi